Den første Læseskole startede allerede i midten af halvfjerdserne (1974) i Københavnsområdet.
Det var en gruppe lærere, der i deres virke havde opdaget, at Hubbards Studiemetode var “the missing link”, når det handlede om undervisnings-/indlæringsproblemer og faktisk indlæring overhovedet. En af de første initiativtagere, lærer- og specialundervisningspædagog René Steffensen, er stadig i dag i fuld sving og har daglig elever på FEGU-skolen i Hellerup. (Se billede)
Fra midten af firserne bredte læseskolerne sig over hele landet. Ofte kom eleverne via “word of mouth”.
Adskillige nye afdelinger blev startet op af mødre, som var blevet begejstret over, hvad de personligt oplevede med deres eget barn. Sådan ville de gerne hjælpe andre familier, der sad med samme problem.
De blev så uddannet til specialundervisningslærere i denne specielle pædagogik og åbnede deres egen private ”skole”, med rettighederne til at bruge metoden.
Samtidig var foreningen så heldig at have et ægtepar, Christian & Marianne Aagaard fra København, der ud over at brænde for metoden, aktivt gik ind og udviklede undervisningsmaterialer. Fordelen, netop i denne udvikling, var, at de hele tiden kunne teste og tilpasse deres materialer på eleverne, da de selv kørte en FEGU-læseskole.
Dette betyder at alle FEGU-afdelinger i dag har helt unikke, effektive undervisningsmaterialer.
Skolerne leverer ikke alle det samme. Dvs. at alle afdelinger underviser i dansk. Mange også i matematik og engelsk. Nogle også i tysk og en enkelt både i fransk, japansk og arabisk og flere andre emner. Tjek selv under den enkelte skole, for tilbuddene er forskellige.
Undervisningen er et supplement til en elevs almindelige skole/gymnasie eller anden uddannelse. Man deltager typisk et par gange om ugen efter skoletid og tilpasset elevens skema og aktiviteter.
Al undervisning tager højde for hvilket niveau, eleven er på. Man går frem i sit eget tempo.
Vi har i dag ikke et præcist tal på, hvor mange elever der igennem alle årene har hentet hjælp hos FEGU. Men mindst 50. 000.